خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه تعدد زوجات و دیدگاه های مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 33 صفحه ورد
تعداد صفحات | 33 |
حجم | 94/438 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
پژوهشی توسط خانم توسلی و دیگران(1390) با عنوان "بررسی جامعهشناختی تأثیر سرمایه فرهنگی زنان بر انواع خشونت علیه زنان" صورت گرفته شد که هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و اقتصادی بر انواع خشونت علیه زنان در میان زنان مراجعهکننده به دادگاه خانواده در شهر تهران است. سعی شده تا به این سؤال پاسخ داده شود که آیا با گسترش سطح رفاه و بالا رفتن سرمایه فرهنگی مردم میزان خشونتی که بر زنان اعمال میشد تغییر کرده است یا خیر؟به منظور انجام این کار، از نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو استفاده شد. در این پژوهش، نمونهها از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی ساده انتخابشدهاند. که تعداد 202 نفر از زنان متأهل که حداقل یک سال از مدت ازدواج آنان گذشته بود انتخاب شدند
فهرست مطالب
2-1- ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
2-1-1- پژوهشهای انجامشده در داخل کشور
2-1-2 - پژوهشهای انجامشده در خارج از کشور
2-1-3 - نقد و بررسی مطالعات پیشین
2-2 - مبانی نظری
2-2-1 - دیدگاههای جامعهشناختی تعدد زوجات
2-2-1-1- دیدگاههای کارکردگرایی
2-2-1-2 - ساختگرایی
2-2-1-3- نظریه تضاد یا دیالکتیکی
2-2-2 - نظریه فرهنگی
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه توانمندسازی و نظریه های مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 27 صفحه ورد
تعداد صفحات | 27 |
حجم | 49/527 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
به نظر بلود و ولف منابع شامل توانایی کسب درآمد، تحصیلات و پرستیژ شغلی میباشد که همگی وابسته به دنیای اقتصادی بیرون خانه است. جایی که مردان برتری بیشتری نسبت به زنان دارند البته منابع غیراقتصادی هم مثل مشارکت، حمایت عاطفی و مهارتهای اجتماعی در قدرت نقش دارند که بیشتر به زنان مربوط است(آدامز و لینز، 1383: 154 به نقل از چمنی بالا بیگو، 1389). همچنین بلود و ولف معتقدند که خانوادههایی که دارای اعضای بیشتری هستند و گستردهتر میباشند، عموماً سنتیتر، سختگیرتر و در اعمال قدرت تنبیهیتر عمل میکنند. بلود ریشه آنرا در منابع کمیاب جستجو میکند و معتقد است خانوادههایی که اعضای کمتری دارند شیوه اعمال قدرت آنها دموکراتیکتر است (بلود و ولف، 1966: 398).
فهرست مطالب
2-8-1 تئوری منابع
2-8-2 نظریه های توانمندسازی
2-8-2-1 نظریه آلسوپ و هینسون
2-8-2-2 نظریه نایلا کبیر
2-8-2-3 نظریه فریدمن
2-8-2-4 نظریه روچا
2-8-2-5 نظریه رولاند
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه جمعیت و دیدگاه های مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 41 صفحه ورد
تعداد صفحات | 41 |
حجم | 65/447 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
از لحاظ پدیده شناسی، انتقال جمعیتی را نتیجه تحولات اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی باید دانست که در تغییرات باروری و مرگ و میر و در نتیجه اثرگذاری روی رشد جمعیت منعکس می شود و از سوی دیگر خود منشاء آثار و نتایج اجتماعی و اقتصادی است (سید میرزایی، 171:1377). در قالب تئوری انتقال جمعیت شناختی، اولین تبیین جامع تغییر باروری توسط نوتشتاین (1945، 1953) صورت گرفت. او استدلال می کند که وقتی مرگ و میر بالاست باروری به وسیلهی حمایتهای پشتیبانان اجتماعی و فرهنگی نظیر آداب و رسوم ازدواج و سازماندهی خانواده در سطح بالا نگه داشته می شود. با کاهش مرگ و میر، دیگر پشتیبانان ضروری نیستند. در همین زمان جامعه صنعتی شهری جدید با منهدم کردن پشتیبانان و کاهش اهمیت اقتصادی خانواده سنتی، شانس پیشرفت فردی را افزایش داده و در نتیجه، باعث کاهش باروری می شود (حسینی، 93:1383).
فهرست مطالب
2-1-1 تئوری گذار جمعیت شناختی اول
2-1-2 تئوری گذار جمعیتی دوم
2-1-3- دیدگاههای رژیمهای جمعیتی
2-1-4- تئوری تبیین نهادی
2-1-5- تئوری های اقتصادی باروری
2-1-6- مدل جامعه شناختی باروری
2-1-7- تئوری جریان ثروت بین نسلی
2-1-8- مدل متغیرهای بینابین
2-1-9- نظریه نوگرایی یا نوسازی
2-1-10- تئوری اشاعه و تغییر ایدهها
2-2- ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه سرمایه اجتماعی و محیط زیست با فرمت docx در قالب 28 صفحه ورد
تعداد صفحات | 28 |
حجم | 65/780 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
جامعه شناسان که در برهه های مختلف تاریخ به مطالعه مسائل زیست محیطی پرداخته اند، به زمینه های متفاوتی توجه کرده اند. اما روند تاریخی توجه به محیط زیست حاکی از آن است که تا قبل از دهه 1970، بیشتر نظریه ها و دیدگاه ها درباره طبیعت و محیط زیست به صورت توجیهات مذهبی، اسطوره ای یا سنتی بود که بیشتر حول چگونگی پیدایش دنیای طبیعی، مقدس بودن محیط طبیعی و رفتار درست نسبت به طبیعت بوده است. اما عصر روشنگری و انقلاب صنعتی، دگرگونی تعیین کننده ای بر نحوه استفاده از محیط و مقدس شدن انسان در مقابل طبیعت، ایجاد کرد و طبیعت تقدس خود را از دست داد.
به اعتقاد جان بری (2007) در عصر روشنگری، می توانیم نخستین ارتباط بین نظریه اجتماعی و محیط زیست را مشاهده کرد. وی در کتاب «محیط زیست و نظریه اجتماعی» با بررسی تاریخی بر ارتباط انسان و طبیعت به این موضوع اشاره دارد که مکاتب مختلف تفسیرهای متفاوتی از طبیعت دارند، لیبرالیسم کلاسیک سرشت انسان را رقابت جو می داند که به اعتقاد آنها این رقابت در طبیعت به شکل مبارزه برای بقا صورت می گیرد، آنارشیست ها همکاری و کمک متقابل را به اندازه رقابت برای طبیعت قابل اهمیت می دانستند و نظریه اجتماعی رایج قرن نوزدهم (لیبرالیسم و سوسیالیم) به طور کلی در مورد رابطه میان انسان و طبیعت و پیروی از پیشرفت مادی توافق داشتند؛ بدین شکل که به فرایند پیشرفت و توسعه که در درجه نخست همچون ابزاری برای رسیدن به هدف های انسان سرمایه دار است، خرده نمی گرفتند (بری، 2007: 98-97).
فهرست مطالب
مقدمه
رفتار زیست محیطی
نگرش جدید نسبت به محیط زیست
سرمایه اجتماعی
پیر بوردیو
جیمز کلمن
فرانسیس فوکویاما
روبرت پاتنام
الف- شبکههای مشارکت اجتماعی
ب- هنجارهای اجتماعی
ج- اعتماد اجتماعی
جمعبندی
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه همیاری و نگرش ادیان بر آن با فرمت docx در قالب 40 صفحه ورد
تعداد صفحات | 40 |
حجم | 121/407 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
اصولا همیاری امر تازه ای نیست و زاییده عصر و زمان خاصی نمی باشد، منتها در هر دوره ای به نحوی خاص و منطبق با مقتضیات آن دوره آشکار گردیده است.(همان 11). به طور کلی، می توان گفت همیاری و تعاون پدیده جدیدی نبوده و دارای سابقة بسیار طولانی است و در دوره های مختلف زندگی انسانی همیشه به عنوان راه و وسیله مناسبی برای رفع مشکلات و حل مسائل که او در مقابل خود داشته است، مورد استفادة او قرار گرفته و در آینده نیز از آن سود خواهد برد.
پدیده همیاری امری است که در هر جامعه انسانی می توان آن را دید از جوامع ابتدایی گرفته تا جوامع امروزی و پیشرفته، در اصل در هر جایی انسانی زندگی می کند همیاری و همکاری نیز مشاهده می شود. برای مثال می توان به واره پرداخت. و حتی دکتر مرتضی فرهادی برای نخستین بار به واره در برخی روستاهای کمره برخورد، تصور می کرد که با رسمی کاملاَ محلی برخورده کرده است. ولی بعداً هنگامیکه واره را در روستاهای اراک، الیگودرز، گلپایگان و خوانسار نیز یافت اندیشید که با رسمی ناحیه ای روبروست؛ اما به تدریج دانست که واره در شهرستانها و استانهای دیگر با تفاوت های جزئی در نام و شیوه اندازه گیری و غیره وجود دارد، بالاخره دریافت که واره در افغانستان در تاجیکستان و جمهوری آذربایجان نیز وجود داشته است.اکنون اگر کسی این داستان را پی بگیرد، ممکن است در گذشته یاحتی امروز در جاهای دیگر جهان خود یا بقایای آن را باز یابد .
فهرست مطالب
درآمدی بر همیاری
تعریف همیاری
انواع همیاری
گونه آمیزی یاریگریها
خود- همیاری
خود-دگریاری
پیشینه تعاون و همیاری
پیشینه همیاری در ایران
همیاری در ادبیات فارسی و ضرب المثلها
نگرش ادیان به همیاری
نگرش دین اسلام به قرض الحسنه
مفهوم قرض
همدلی
همدردی در قرآن
همدردی در سیره امامان
شیوه های همیاری در کشورهای دیگر
همیاری
انجمنهای نژادی
اسامی گوناگون همیاری
همیاری در گروه های انسانی
همیاری در جوامع سنتی
آیین های همیاری
کارکردهای همیاری
چهارچوب نظری
مکتب کنش متقابل نمادین
نظر دورکیم در مورد همیاری
شیوه های دیگر از همیاری
منابع