خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه مهریه و نظریه های مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 55 صفحه ورد
تعداد صفحات | 55 |
حجم | 159/633 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دکتر ساروخانی در کتاب روش های تحقیق در علوم اجتماعی، رابطه میان نظریه و فرضیه را یک استنتاج قیاسی می داند که با استفاده از آن می توان برای رسیدن به اهداف پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. «فرضیه ها را می توان از طریق قیاس از نظریه ها بدست آورد، یا با مشاهدات بدان دست یافت و یا آنکه فرضیه می تواند یکباره و بودن هیچ اندیشه پیشین به ذهن آید و از کشف و شهود منشا گیرد. در عین حال، فرضیه را می توان با تلفیق چند شیوه با یکدیگر احراز کرد. فرضیه ها در عین حال، ناشی از نظریه ها نیز می شوند، همانطور که از فرهنگ جامعه سرچشمه می گیرند (ساروخانی، 1382: 104).
«فرضیه بیان رابطه میان دو یا چند فکر یا طبقه بندی اشیا و امور است. گاه این تعریف ساده، را برای قانون علمی لحاظ مفهومی یا نظریه ای که از آن گرفته شده در ارتباط است. در واقع یکی از راه های دست یافتن به نظریه های علمی، طرح فرضیات است ولی نباید تصور کرد که این تنها روش رسیدن به نظریه است. در هر حال هرگونه ارتباط میان نظریه و فرضیه مستلزم یک جریان قیاسی و استنتاجی است. به هر حال مهم این است که هر نظریه علمی می تواند خود، موجد و مولّد فرضیه هایی باشد، بویژه هنگامی که نظریه را بر یک مساله نظری یا تجربی اعمال کنیم. به عنوان مثال نظریه تعمیم یافته «همبستگی اجتماعی» دورکیم، فرضیه اولویت و تفوق جامعه را در زمینه های اخلاقی و قواعد اجتماعی صرف مطرح می سازد. در همان حال هدف مطالعات دورکیم آن است که نظریه همبستگی اجتماعی را مجدداً مورد تایید قرار دهد»(توسلی، 1369: 33-32).
فهرست مطالب
3-2: نظریه های مرتبط با موضوع
1-3-2: نظریه ساختگرایی
2-3-2: نظریه کارکردگرایی
3-3-2: نظریه کنش متقابل نمادین
4-3-2: نظریه مبادله
5-3-2: نظریه گزینش معقولانه
6-3-2: نظریه جامعه توده وار و قدرت رسانهها
7-3-2: دیدگاههای نظری دینداری
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه مهریه و مبانی مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 52 صفحه ورد
تعداد صفحات | 52 |
حجم | 97/486 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
این اثر که بر مبنای تحقیق کتابخانه ایی صورت گرفته است به بررسی مسائل مختلفی از مسائل مهریه بر مبنای تحریر الوسیله امام خمینی پرداخته که در ضمن جمع آوری و ارائه آرای فقها، به بررسی میزان اتفاق و اختلاف نظر فقها در هر دوره پرداخته است که محرک اصلی انجام کار این عقیده رایج بود که بحث مهریه به علت داشتن پشتوانه آیات و روایات از اختلاف کمی برخوردار است. به همین جهت برای دریافت صحت و سقم این ادعا به بررسی آرای فقها پرداخته شد که در برخی موارد حتی اختلاف فتوای یک فقیه در دو اثر خود نیز بدست آمد. روش کار به این صورت است که پس از جمع آوری نظرات و دسته بندی آن در سه دوره و با اضافه کردن نظر امام خمینی به صورت مجزا و همراه کردن ادله هر فتوا از منظر آیت الله مکارم، به نتیجه گیری پرداخته است. از جمله نتایج این تحقیق می توان به اختلاف فاحش در مساله های اجاره نفس، صحت یا فساد عقد در عقدی که با مهر فاسد منعقد شده است، مهر و پدر زن، فوت یکی از زوجین در عقد مفوضه، میزان مهرالمثل، فوت زوج قبل از دخول و ... اشاره کرد که اگرچه دارای یک پشتوانه قوی هستند اما با اختلاف بسیار روبرو شده اند.
فهرست مطالب
1-2: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
2-2: مبانی نظری پژوهش
1-2-2: مقدمه
2-2-2: تعریف مهریه
3-2-2: تاریخچه مهریه
4-2-2: مهریه در اسلام
5-1-2: مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها
6-2-2: فلسفه وجوب مهر
7-2-2: آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه
8-2-2: کارکردهای منفی افزایش مهریه
9-2-2: مهریه در ایران
10-2-2: مهریه در کشورهای دیگر
11-2-2: اقسام مهر
12-2-2: مواد قانون مدنی در ارتباط با مهریه
13-2-2: ماهیت مهر و رابطه آن با عقد نکاح
14-2-2: علل افزایش میزان مهریه در عصر حاضر
15-2-2: محاکم خانواده در ایران
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه مرتبط با سرمایه اجتماعی با فرمت docx در قالب 36 صفحه ورد
تعداد صفحات | 36 |
حجم | 42/199 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
"سرمایه اجتماعی از نظر جیمز کلمن منبعی اجتماعی- ساختاری است که دارایی و سرمایه افراد محسوب می شود"(تشکر؛ معینی، 1381: 33). این دارایی شیء واحدی نیست بلکه ویژگی هایی است که در ساختار اجتماعی وجود دارد و باعث می شود افراد با سهولت بیشتری وارد کنش اجتماعی شوند. بدین ترتیب از نظر کلمن سرمایه اجتماعی جنبه ای از ساختار اجتماعی برای کنشگران که می تواند به عنوان منبع و سرمایه، باعث تحقق علایق ایشان شود.
کلمن معتقد است که سرمایه اجتماعی یک سری منابع است که در روابط خانوادگی و سازمان اجتماعی جامعه وجود دارد که برای شناخت و یا رشد اجتماعی کودک و یا افراد جوان ضروری است. "مدرسه و آموزش تنها منبه در این رابطه نیست اما یکی از قوی ترین منابع تقویت سرمایه اجتماعی است که روابط، ارزش ها و اعتماد به عنوان شاخص های سرمایه اجتماعی در آن فراوانی جریان دارد. به نظر کلمن سرمایه اجتماعی به موازات توسعه سرمایه مالی، فیزیکی و انسانی است و تفاوت عمده از نگاه اقتصادی این است که در حالی که سرمایه مالی، فیزیکی و انسانی عمدتاً جزو اموال شخصی به حساب می آیند، سرمایه اجتماعی اساساً یک محصول و یا دارایی عمومی است که همه از وجود آن بهره مند می شوند"(محمدی، 1384: 15-11).
فهرست مطالب
نظریات سرمایه اجتماعی
1-1-3-2 دیدگاه نظری جیمز کلمن
2-1-3-2 دیدگاه نظری پیر بوردیو
3-1-3-2 دیدگاه نظری رابرت پاتنام
4-1-3-2 دیدگاه نظری فرانسیس فوکوباما
5-1-3-2 دیدگاه نظری افه و فوش
6-1-3-2 دیدگاه های نظری مدیریت کلان شهری
7-1-3-2 دیدگاه های اوایل قرن بیستم
8-1-3-2 منطقه گرایی کلان شهری
9-1-3-2 دیدگاه های بعد از جنگ جهانی دوم در مدیریت کلان شهری
10-1-3-2 موضع اصلاح طلب
11-1-3-2 مکتب انتخاب عمومی
14-1-3-2 دیدگاه های اخیر در مدیریت کلان شهری
16-1-3-2 دیدگاه نو منطقه گرایی
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه نوجوانی و رشد اجتماعی در این دوره در رابطه با آن با فرمت docx در قالب 19 صفحه ورد
تعداد صفحات | 19 |
حجم | 35/935 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
رشد اجتماعی نوجوان، درقالب ویژگی های زیر تکامل پیدا می کند. گروه همسالان به تدریج منبع قوانین عمومی رفتار نوجوانان تلقی می شود و تعارض بین قوانین رفتاری آنها وبزرگسالان افزوده می شود. نوجوانان به هماهنگی با دیگران نیاز دارند، زیرا علاقمند هستند که جزئی ازجمع، به ویژه گروه خود باشند. نوجوانان غالباً از لباس پوشیدن ورفتار کردن مانند دیگران، احساس اطمینان می کنند ،زیرا اعتماد به نفس لازم را ندارند وبه شواهد ملموس نیاز دارند تا احساس کنند درمیان دیگران جایی دارند. آنها به آنچه که دیگران درمورد آنها فکر می کنند توجه زیادی دارند. از این رو دوستیها ونیز دعواها شدید تر می شود. حتی ممکن است بهترین دوستان به عنوان محرم اسرار، جایگزین والدین شوند(بیلر، 1369). رفتار اجتماعی نیز در نوجوانان شامل مراحلی می شود.
فهرست مطالب
مروری بر مفاهیم اولیه
رشد اجتماعی در دوران نوجوانی
نیازهای دوره نوجوانی
لزوم روابط اجتماعی
منابع
خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه رسانه های جمعی و نظریات مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 39 صفحه ورد
تعداد صفحات | 39 |
حجم | 50/47 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
رسانه های گروهی تمامی وسایل و ابزارهای ارتباطی را شامل می شود که در اختیار گروههای کثیری از مردم قرار دارد و در سطح گسترده به انتشارات اطلاعات و اخبار و عقاید و نظرها می پردازند. و مصادیق آن عبارتند از: تلویزیون، سینما، مطبوعات، رادیو، نشریات ادورای، شبکه های رایانه ای، رسانه ها نقش ویژه ای در فرایند جامعه پذیری و آموزش و یادگیری هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دارند و به عنوان ابزارهای کنترلی و نظارتی و ناقل ارزشهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یک جامعه، محورهای ارزشی و قانونی را از یک نسل به نسل دیگر انتقال داده و به بقای سیستم و جلوگیری از انقطاع نسلی و طی نمودن مراحل جامعه پذیری کمک می نمایند. رسانه های گروهی در شکل دهی به گرایشها و ارزشهای متداول در یک جامعه و تعلیم رفتارهای اجتماعی مطلوب و نامطلوب نقش مهمی ایفا می نمایند، با افزایش نقش رسانه های ارتباط جمعی در چند دهه اخیر از نقش پرورشی خانواده و مدرسه کاسته شده و این نهادها بخشی از کارکرد و نقشهای خود را به رسانه ها واگذار نموده اند(جهان بین، 1382: 98).
فهرست مطالب
رسانه های جمعی
2-1-1-انواع ارتباط
2-1-2-رسانه های گروهی
2-1-3-پیدایش رسانه ها
2-1-3-1-رسانه های چاپی
2-1-3-2-رسانه های الکترونیکی(رادیو و تلویزیون)
2-1-3-3-رسانه های جدید الکترونیک(رسانه های تله ماتیک)
2-1-4- شکل گیری فرهنگ رسانه ای
2-1-5- نظریه های رسانه
2-1-5-1-نظریه جامعه توده وار
2-1-5-2-نظریه مارکسیسم(کلاسیک)
2-1-5-3-نظریه اقتصاد سیاسی رسانه
2-1-5-4-نظریه مکتب فرانکفورت
2-1-5-5-نظریه کارکردگرایی ساختاری
2-1-6-کارکرد و نقش رسانه های ارتباط جمعی
منابع