دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتراک دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 43 |
حجم | 196/281 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اشتراک دانش موضوع این نوشتار است. امروزه توجه فزاینده بر کسب دانش مورد نیاز سازمان از شرکای سازمانی و ارتقای سطح توانایی سازمانی در چارچوب توافقات استراتژیک معطوف گشته است. از این نظرگاه اشتراک دانش به عنوان فعالیت انتشار و یا انتقال دانش از یک فرد، گروه، یا سازمان به دیگری، عامل اساسی در نیل به اهداف و رفع شکاف سازمانی در نظر گرفته می شود (نانوکا و تاکوچی، 1995). روش انتخابی برای تامین دانش از خارج سازمان، بستگی به برنامه های سازمانی و شایستگی های کلیدی سازمان دارد (پارهالند و هامل، 1990). اشتراک دانش بین سازمانی یکی از این روش هاست که در آن طرفین دانش سازمانی خود را به اشتراک می گذارند. بی شک، اعتماد بین سازمانی همانند اعتماد بین اعضای تیم عامل کلیدی در تسهیل مدیریت دانش است (لاجوردی و خانبابایی، 1386) کانال های انتقال دانش می تواند رسمی یا غیر رسمی و یا اینکه شخصی یا غیرشخصی باشند (ونس و اینون، 1998). به هرحال، اشتراک دانش بین سازمان ها می تواند در قالب سازوکارهایی چون پیشنهادها، گزارش ها، دستورالعمل ها، روش ها و مانند اینها نمود پیدا کند.
اشتراک دانش به عنوان یک فرآیند پیچیده اما ارز ش آفرین، بنیاد و زیربنای بسیاری از استراتژ یهای سازما نها است (ریج ، 2005) تسهیم دانش مجموعه ای از رفتارها است که مستلزم مبادله ی اطلاعات با یکدیگر است. وقتی بیان می شود فردی دانش خود را تسهیم می کند، به این معنی است که آن فرد، شخص دیگری را با استفاده از دانش، بینش و افکار خود در جهت تقویت موقعیت شخص مزبور راهنمایی می کند. به علاوه فردی که دانش خود را تسهیم می کند، اید ه آل این است که از هدف دانش تسهیم شده و کاربرد آن و همچنین از نیازها و شکا فهای اطلاعاتی فرد گیرند هی دانش آ گاهی داشته باشد (سرلک و اسلامی، 1390).
فهرست مطالب
2-1-5-1- موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش 9
2-1-5-2- موانع و تسهیل کننده های فردی 10
1- عدم وجود زمان کافی برای به اشتراک گذاری دانش 10
2- عدم یکسان بودن ویژگی ها، سطح دانشی و بینشی به اشتراک گذارندگان دانش 10
3- ترس از اعتراف به ندانستن 11
4- عدم آگاهی دارندگان دانش نسبت به مفید بودن دانش برای دیگران 11
5- آسان تر بودن به اشتراک گذاری دانش آشکار نسبت به دانش پنهان 11
6- ضعف در مهارت های ارتباطی 12
7- ضعف در اعتماد در بین کارکنان 12
8- ترس از به مخاطره افتادن امنیت شغلی 13
9- عدم آگاهی کافی از ارزش و مزایای به اشتراک گذاری دانش با همکاران 13
2-1-5-2- موانع سازمانی تسهیم دانش 15
1- فقدان نگاه درست مدیران به اهمیت تسهیم دانش و عدم حمایت از آن 15
2- تمرکز شدید بر سلسله مراتب سازمانی 15
3- کمبود فضاهای رسمی و غیر رسمی جهت به اشتراک گذاشتن دانش 16
4- ضعف در سیستم پاداش و تشویق سازمان 16
5- وجود فضای رقابتی شدید در سازمان 16
6- پراکندگی واحدهای سازمانی 17
2-1-5-3- موانع و تسهیل کننده های مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی 17
1- فقدان فرهنگ استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی 18
2- جابه جایی ابزار با هدف در استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی 18
3- بی توجهی به کارکرد اصلی فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی 19
4- ضعف در ارائۀ خدمات پشتیبانی 19
5- فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی خود را به افراد تحمیل می کنند 19
2-2- پیشینه پژوهش 20
2-2-1- پژوهش های داخلی 20
2-2-2- پژوهش های خارجی 24
منابع و مآخذ 29