این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های هیجانی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
تعداد صفحات | 34 |
حجم | 230/924 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
رویکرد مختلط
این رویکرد مبتنی بر توانایی وسایر ویژگیها، مانند انگیزش وحالتهای هوشیاری است که مهارتهای هیجانی را باسایرمهارتها و ویژگیهایی مانند بهزیستی وسلامت، انگیزش وتوانایی برقراری رابطه با دیگران ترکیب میکند.باعمومیت یافتن مهارتهای هیجانی تعریف آن به طوراساسی تغیریافت.بابیان تغییرمختصرتوجه مولفان درمهارتهای هیجانی به سمت مفهوم انگیزش(خودانگیزی)وروابط اجتماعی (اداره روابط) تغییرجهت یافت.این تغییرمفهومی موجب شدکه توانایی فهم وپردازش با برخی از ویژگیهای دیگر ترکیب شود ویک رویکرد جدید درحوزه مهارتهای هیجانی به نام رویکرد مختلط بوجودآید .
در قالب این رویکرد یک مدل متفاوت دیگر توسط بار-آن در سال 1997 ایجاد شد و مهارتهای هیجانی را شامل مجموعه ای از توانایی ها ، کفایتها و مهارتها ی غیر شناختی که توانایی فرد را در کسب موفقیت در مقابله با شرایط و فشارهای محیطی تحت تاثیر قرار می دهد تعریف نمود . بنابر توصیه بار- آن کسانیکه در صدد تعریف و سنجش مفهوم مهارتهای هیجانی هستند بایستی تا حد امکان این مفهوم را روشن، دقیق و عملیاتی تعریف کنند. در نتیجه، این رویکرد موجب می شود که مفهوم مهارتهای هیجانی ملموس تر شده و کار برد آن آسان تر گردد .
فهرست مطالب
موضعگیریهای نظری درخصوص مهارتهای هیجانی
2- 2-1 تعریف مهارتهای هیجانی
2-2-2 تعریف هیجان
2-2-3 ابعاد هیجان
2- 2-4 تاثیر مهارتهای هیجانی بر وضعیت روانشناختی
2-2-5 تقویت مهارتهای هیجانی
2-2-6 نظریههای مهارتهای هیجانی
2-2-6-1 نظریه مایر و سالووی
2-2-6-2 رویکرد مختلط
2-2-6-3 مدل مهارتهای هیجانی گلمن
2-2-6-4 مدل مهارتهای هیجانی بار-آن
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی