این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری خودنظم داده شده را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
تعداد صفحات | 95 |
حجم | 168/378 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
یادگیری خود نظم داده شده یک فرایند فعال و سازنده است که طی آن یادگیرنده برای خود هدف تعیین می کند و با توجه به اهداف و شرایط موجود در محیط سعی در ارزیابی، تنظیم و کنترل فرایندهای شناختی، انگیزه ای و رفتاری اش می کند. در نظریه های یادگیری خود نظم داده شده، مؤلفه های شناخت، انگیزش، عملکرد تحصیلی و پویایی محیط یادگیری دانش آموزان به صورت یک مجموعه در هم تنیده و مرتبط در نظر گرفته شده و مورد بررسی قرار می گیرند.
(شانک، 1998؛ زیمرمن، 1998) بیان می کنند که هدف عمده نظریه یادگیری خود نظم داده شده این است که توضیح دهد چه دانش آموزانی برای خود یاد می گیرند و چه دانش آموزانی نیاز دارند که برای کسب استقلال و اعتمادبنفس درباره خود و تکالیف درسی آگاهی پیدا کنند.
وین (1995) یادگیری خود نظم داده شده را یک توانایی متفکرانه، قضاوتی و انطباقی ماهرانه می-نامد و سه ویژگی عمده آن را معرفی می کند.
1- یادگیری خود نظم داده شده به طور ذاتی شکل های ارادی و غیرارادی درگیری شناختی را ترکیب می کند.
2- دانش یک تعیین کننده دقیق، نیرومند و موثر در خصوص نحوه درگیری یادگیرندگان در یادگیری است.
3- خودنظم دهی بیشتر یک فرایند کلی و عمومی است تا اختصاصی.
فهرست مطالب
2-1- مقدمه: 19
2-2- بخش اول: مبانی نظری 21
2-2-1- الف: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) 21
2-2-2- انواع خودتنظیمی 29
2-2-2-1- نظمدهی بیرونی: 29
2-2-2-2- نظمدهی درونفکنی شده: 29
2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی 30
2-2-4- مدلهای یادگیری خودتنظیمی: 31
2-2-4-1- مدل پینتریج (1990) 31
2-2-4-2- مدل زیمرمن (1986) 36
جدول 2-2 مهارتهای اساسی و اولیه یادگیری خودتنظیمی (زیمرمن) 38
2-2-4-3- مدل وین و هدوین (1998) 39
2-2-4-4- مدل بوکارتز: 41
جدول 2-3 الگوی سه لایه یادگیری خودتنظیمی بوکارتز، 1999 (نقل درکدیور، 1386) 41
2-2-4-5- مقایسه مدلها 42
جدول 2-4 مقایسه چهار مدل براساس سه مرحله یادگیری خودتنظیمی 45
جدول 2-5 مقایسه دو به دو چهار مدل براساس سه معیار 46
2-2-5- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: 49
2-2-6- نظریههای یادگیری خودتنظیم: 57
2-2-6-1- نظریه کنشگر 58
2-2-6-2- نظریه پدیدار شناختی 59
2-2-6-3- نظریه شناختی - اجتماعی زیمرمن 60
2-2-6-4- نظریه بندورا 62
2-2-6-5-نظریه ویگوتسکی 64
2-2-6-6- نظریه پردازش اطلاعات(ساختارگرایی) 66
2-2-6-7- نظریه کارون و شیر 66
2-2-10-8- رابطه خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی 74
2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهش 75
2-3-1- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 75
2-3-2- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 87
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی