این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش های فنی و حرفه ای را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
تعداد صفحات | 72 |
حجم | 195/230 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
آموزش های فنی و حرفه ای آموزشهایی است که به منظور ایجاد مهارت و توانایی برای احراز شغل حرفه و کسب و کار به افراد ارائه می شود و یا کارآیی فرد را افزایش داده و موجب کاهش هزینه و افزایش کیفیت زندگی می شود . این آموزش ها در کشورمان به صورت آموزش رسمی و غیر رسمی شامل آموزش های متوسطه فنی و حرفه ای و کار دانش، کاردانی فنی و حرفه ای و علمی – کاربردی، ضمن خدمت و مدیریت حرفه ای تخصصی و آموزش های کوتاه مدت برای سه سطح آموزش کارگر(ماهر، نیمه ماهر )، آموزش تکنیسین و آموزش مهندس و کارشناس صورت می گیرد .
آموزشهای فنی و حرفه ای : آموزشی است که به منظور ایجاد مهارت و توانایی برای احراز شغل یا افزایش مهارت ارائه میشود و منجر به کسب گواهینامه مهارت میگردد.
نیروی کار متخصص :نیروی کار متخصص به فردی اطلاق می شود که علاوه بر مهارت درجه یک بتواند از عهده طراحی، محاسبه و همچنین ارائه پروژههای تحقیقاتی در ارتباط با شغل مربوطه برآید.
نیروی کار ماهر درجه یک :نیروی کار ماهر درجه یک به فردی اطلاق میشود که علاوه برمهارت درجه دو بتواند ازعهده تواناییهای استاندارد مهارت آموزشی مربوطه برآید.
نیروی کار ماهر درجه دو :نیروی کار ماهر درجه دو به فردی اطلاق میشود که بتواند از عهده تواناییها و مهارتهای مرتبط با شغل خود برآید.
رشته آموزشی : مجموعه برنامههای آموزشی مربوط به فراگیری یک حرفه.
حرفه آموزشی : مجموعه مهارتهای که احراز آنها موجب اشتغال می شود.
مدت کارآموزی:مدت زمان آموزشهای عملی و نظری یک رشته برابراستاندارد مصوب سازمان.
آموزشهای کوتاه مدت :آموزشهایی که برای بالا بردن سطح مهارت شاغلین در بخشهای مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی طراحی و ارایه میشوند.
کد استاندارد:مجموعهای از اعداد قراردادی که توسط سازمان بینالمللی کار برای تفکیک رشتهها و زیرمجموعه هر رشته تعیین شده است.
مرکز:واحد آموزشی است که براساس ضوابط و مقررات به منظور ارتقاء مهارت و تخصص برای کارگران شاغل و ایجاد مهارت در افراد متقاضی کار تشکیل میشود
کارگاه :مکانی است که برای برنامههای آموزشی تجهیز شده و کارآموزان در آنجا مهارتهای لازم را براساس استانداردهای مصوب کسب مینماید.
مربی:فردی است که تدریس دروس نظری و عملی را بعهده دارد. به عبارتی مربی آموزش فنی و حرفهای باید قدرت انتقال مهارتها و دانش تخصصی را به کارآموزان تحت تعلیم داشته باشد.
کارآموز :فردی است که براساس برنامههای مصوب و استانداردهای موجود در یکی از مراکز آموزشی به منظور کسب شغل یا ارتقاء کیفیت شغلی حرفهای ویا مهارتی را میآموزد.
فهرست مطالب
2-1-مقدمه 8
2-2- ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی 12
2-3- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در جهان و ایران 16
2-4-آموزش فنی و حرفه ای 18
2-5- واژه شناسی آموزش فنی و حرفهای 20
2-6- آموزش در زندان 21
2-7- مهارت 22
2-8-سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (TVTO) 22
2-9- کارآفرینی ، تعریف و اهداف آن 23
2-10- مبانی تئوریک آموزش های فنی و حرفه ای 25
2-11-ضرورتها و الزامات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای 31
2-12- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی انسانی 35
2-13-تاثیر مهارت در اشتغال 39
2-14- رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال 43
2-15-آموزش های فنی و حرفه ای در زندان 50
2-16-ضرورت آموزش فنی و حرفه ای در زندان 54
2-17-تاریخچه آموزش و اشتغال زندانیان در نظام زندانبانی انگلستان 57
2-18-آموزش و اشتغال زندانیان در قرن حاضر 61
2-19- مرور ادبیات و سوابق مربوطه 66
منابع و مآخذ 73
الف) منابع فارسی 73
ب) منابع خارجی 75