خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات نظری حاکمیت شرکتی و ساز و کارهای مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 45 صفحه ورد
تعداد صفحات | 45 |
حجم | 90/684 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بحث و بررسی پیرامون عرضه های عمومی اولیه ضروری به نظر می رسد. عرضه اولیه یا عرضه اولیه عمومی به معنای فروش اوراق بهادار به عامه سرمایه گذاران است. معمولاً شرکت ها به شکل سهامی خاص تاسیس می شوند و پس از طی دوره ای که فعالیت مستمر و سودآور می یابند، سهامی عام می شوند. هنگامی که سهام این شرکتها برای اولین بار به عامه مردم عرضه می شود، عرضه اولیه عمومی شکل گرفته است. در فرآیند خصوصی سازی نیز هنگامی که سهام به عامه سرمایه گذاران ارائه می شود، اصطلاحا" به آن عرضه عمومی گویند. عرضه عمومی محدود به سهام نیست و فروش هر نوع اوراق بهادار به عامه سرمایه گداران را عرضه عمومی نامند.
مفهوم از IPO عملا به معنای عرضه عمومی است که سهام به صورت گسترده به عموم مردم در شرایط رقابتی و منصفانه عرضه می گردد و با نوع دیگر که به گروه های خاص و اهداف خاص از طریق بازاریابی مستقیم واگذار می شود تفاوت دارد. آرام عرضه اولیه عمومی را به عمومی شدن سهام شرکت ها تعبیر کرد و انواع آن را اینگونه توضیح داد : شرکت ها معمولا به صورت سهامی خاص تاسیس می شوند. پس از آنکه نیاز به بزرگتر شدن را احساس کنند به سهامی عام تبدیل می شوند و در دنیا مرسوم است که 20 درصد سهام آن و در ایران 5 درصد را مالکین به دیگران عرضه می کنند و سهامداران جدید وارد شرکت می شوند.
در دنیا هدف اصلی از بزرگ شدن، شرکت های خانوادگی ذکر می گردد که به صورت عرضه اولیه ناشی از افزایش سرمایه صورت می گیرد و اصطلاح آن بجای عرضه عمومی اولیه ، عرضه عمومی ثانویه می باشد یعنی spo که در واقع از لحاظ فاینانس منطقی است ،به این مفهوم که شرکت زمانی که می خواهد بزرگ شودد نیاز به تامین مالی عمومی دارد و در مقایسه با عرضه عمومی اولیه از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار است (آرام و دیگران 1389، 12).
فهرست مطالب
2-1- مقدمه
2-2 حاکمیت شرکتی
2-3- تعاریف حاکمیت شرکتی
2-4- سازو کارهای موثر بر راهبری شرکتی
2-4-1 سازوکارهای برون سازمانی
2-4-2 سازوکارهای درون سازمانی
2-5- هیات مدیره و وظایف آن
2-6- استقلال مدیر
2-7- آیین رفتاری اعضای هیات مدیره
2-8- عرضه عمومی اولیه (IPO)
2-9- مزایا و معایب عرضه عمومی اولیه
2-9-1 مزایای عرضه عمومی
2-9-2 معایب عمومی شدن
2-10- عوامل مالی و غیر مالی موثر بر عرضه عمومی اولیه
2-10-1 عوامل مالی
2-10-2عوامل غیر مالی
2-11- عرضه اولیه و مسئولیت ناشران در افشای اطلاعات
2-12- اعضای تیم IPO
2-13- روشهای انجام عرضه عمومی اولیه
2-14- روش انجام عرضه عمومی اولیه در ایران
2-15- ارزشگذاری زیر قیمت
2-16- فرضیههای توجیه کننده ارزشگذاری زیر قیمت
2-17-پیشینه تحقیقات
منابع