خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه صادرات و نظریات اقتصادی در رابطه با آن با فرمت docx در قالب 25 صفحه ورد
تعداد صفحات | 25 |
حجم | 116/377 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
تئوری مزیت مطلق به دنبال اثبات این تفکر بود که امکان آن هست که کشورها با هم تجارت کنند بدون اینکه هزینهای بر یکدیگر تحمیل نمایند. در عین حال تمامی طرفهای درگیر در تجارت سود ببرند. اشکالی که در نگاه نخست به ذهن خطور میکند این است که اگر کشوری در تولید هر دو کالای مورد بحث دارای مزیت مطلق باشد، آیا باز هم امکان تجارت میان کشورها و انتفاع هر دو کشور هست؟ تئوری مزیت مطلق به این سئوال جواب نمی دهد. ریکاردو باطرح این مسئله تئوری مزیت نسبی را مطرح نماید.
ولی با تأکید بر تفاوت در تکنولوژی، تفاوت در بهرهوری دو کشور را نشان میدهد و در نهایت نتیجه میگیرد که اگر کشوری حتی در تولید هر دو کالا از بی فایدگی مطلق کمتری برخوردار است، مزیت نسبی یا رقابتی دارد. در نتیجه هر دو کشور میتوانند با استفاده از تجارت مزیت دار متقابل از تجارت منتفع گردند به این صورت که، کشوری که دارای مزیت مطلق در هر دو کالاست باید کالایی را تولید کند که مزیت مطلق بیشتری در تولید آن دارد و کالایی را وارد سازد که در آن مزیت مطلق کمتری دارد این قانون جدید به قانون مزیت نسبی معروف شد.
فهرست مطالب
صادرات
نظریات اقتصادی در رابطه با تجارت
معمای لئونتیف
تخمین عملی تئوری برخورداری از عوامل و تئوری هزینه فرصت
هزینه نسبی منطقه ای و تفسیر آن
نظریه چرخه زندگی محصول
نظریه برابری قیمت عوامل
تئوری مزیت رقابتی پورتر
- مدل الماس ملی
الزامات توسعه صادرات محصولات کشاورزی
منابع