خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه سمبولیسم سنتی در معماری مقدس با فرمت docx در قالب 23 صفحه ورد
تعداد صفحات | 23 |
حجم | 554/434 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
معماری، هنر نظم دادن به فضاست. معماریای که ریشه در سنّت مقّدس دارد، این نظم را از فضای مادّی به بیان نظم مابعدالطبیعی گسترش میدهد؛ بنابراین، این نوع معماری در فکرِ جای دادنِ انسان در حضور خدا از طریق قدسی کردنِ فضاست. انسان در اسلام مقیاس همه چیز نیست. معمار مسلمان با اسلام خود، یعنی با سرسپردگی خود به مشیت الهی، تصدیق میکند که خدا معمار اعلاست. بنابراین، رابطه میان معمار و فضای دور و بر او، رابطهای مبتنی بر تعظیم است نه تکبر. از این رو، اگر باید تأثیری در این محیط مادّی برجای گذارد، این تأثیر باید با خضوع صورت گیرد نه با حس بیاعتنایی به نظم طبیعی وجود. معماری سنّتی اسلامی این آگاهی را کاملاً منعکس میکند. هرگز هیچ موضعی حاکی از تعارض یا بیاعتنایی، یا تسلط بر محیط اطراف، درکار نبوده است. این را در انحنای گنبد و اشکال سیّال طاقها، کنگرههای افقی و فرورفتگی و پیشآمدگیهای دیوارها میتوان دید که بنا امکان تعامل در زیبایی با فضای دور و بر میدهد
فهرست مطالب
سمبولیسم سنّتی در معماری مقدّس
درآمد
هندسه مقّدس در معماری سنّتی (سمبولیسم مربّع و دایره)
منابع