خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه نقش واق در برخی هنرها با فرمت docx در قالب 42 صفحه ورد
تعداد صفحات | 42 |
حجم | 12676/44 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
قالیبافی در امپراطوری ایران سنتی دیرین ومضبوط بوده است. کزنوفون نوشته است که در دوره هخامنشی شهر کهن ساردیس، که آن زمان در تصرف ایرانیان بود، به قالیهای خود فخر میکرده است. گزارشهای اختصاصی از قالیهای گره باف ساردیس به قلم آتنیوس نکراسیتی (حدود 192 تا 230 میلادی) در کتابش با عنوان،" ضیافت دانشوران" آمده بود. وی همچنین وصف مشروحی از قالی ایرانی با حاشیه خوش نقش، و هیکلهای مردان، و ریختهای عجیب از شیردالهای افسانهای ایران، و دیگر جانورانی از آن قبیل، به میان آورده بود. قالی گره باف از زمان هخامنشی بافته میشده است. گواه این گفته کشف قالی گره باف با برخی نقشمایههای هخامنشی به سال 1949 دررون گوری یخ زده در محل پازیرک واقع در کوههای آلتایی، جنوب سیبریه، است، که به نام قالی پازیرک شهرت جهانی یافته است. قدمت آن در حدود چهارصد تا سیصد ق م تعیین گردیده.
فهرست مطالب
نقش واق در برخی هنرها82
6-1)نقش واق بر فرشهای ایران83
6-1-1)فرش شکارگاه87
6 -1-2)فرش منظره گل با حیوانات89
6-1-3)فرش بامناظری از داستانهای عاشقانهی ایرانی90
6-1-4)قالی شکار چرخ92
6-2)نقش واق در گلیم ها95
6-2-1)گلیم ابریشم بافت (فیگدور)95
6-2-2)گلیم ابریشم باف96
6-3)نقش واق در هنرکاشیکاری98
منابع