خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه عرفان و تصوف در ایران با فرمت docx در قالب 24 صفحه ورد
تعداد صفحات | 24 |
حجم | 48/530 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
با این که حال و مقام ، دو اصطلاح کلیدی صوفیان است ، درباره این دو ، میان آنان اختلافاتی نیز بروز کرده است. از آن جمله مشایخ تصوف در پایداری و ناپایداری احوال اختلاف کرده اند : مشایخ-رض- این جا مختلفند ، گروهی دوام حال روا دارند و گروهی روا ندارند. و حارث محاسبی-رضا دوام حال روا دارد و گوید محبّت و شوق و قبض و بسط ، جمله احوالند. اگر دوام آن روا نباشدی نه محبّ ، محبّ باشدی نه مشتاق ، مشتاق و تا این حال بنده را صفت نگردد ، اسم آن بر بنده واقع نشود و از آن است که وی رضا را از جمله احوال گوید.و گروهی گفته اند درین معنی : الاحوال کاسمها یعنی انَّمَا تَحِلُّ بالقلبِ تَزُولُ .حال چون نام وی است ، یعنی اندر حال حلول ، به دل متصل بود و اندر ثانی ، حال زایل گردد و هر چه باقی شود صفت گردد ؛ و قیام صفت بر موصوف بود و باید که موصوف ، کامل تر از صفتِ وی باشد و این محال باشد.(هجویری ، 1358 : 226-225)
فهرست مطالب
-1-مقدمه 39
3-2- مقام توکل و حال رضا در عرفان و تصوّف ایران 42
3-2-1- معنای لغوی توکّل 42
3-2-2- معانی اصطلاحی توکل 42
3-2-3-معنای لغوی و اصطلاحی رضا 46
3-2-2-1- توکل و رضا در منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری 47
3-2-2-1-1- التوکل 47
3-2-2-1-2- الرضا 49
3-2-2-2- مقام توکل و رضا در رساله قشیریه 51
3-2-2-2-1-توکل 51
3-2-2-3-2- رضا 54
3-2-2-4- توکل و رضا در الاصول العشره ی نجم کبری 56
3-2-2-4-1-توکّل 56
3-2-2-4-2-رضا 58
3-2-2-5- توکّل و رضا در عوارف المعارف سهروردی 59
3-2-2-5-1- توکّل در عوارف المعارف سهروردی 59
3-2-2-5-2- رضا در عوارف المعارف سهروردی 59
منابع