خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه تعارض و ماهیت آن با فرمت docx در قالب 34 صفحه ورد
تعداد صفحات | 34 |
حجم | 81/554 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
اگر همکاری و رفتارهای خوب اجتماعی در یک طرف پیوستاری که چگونگیِ کار کردن افراد وگروه ها را با یکدیگر در سازمان ها توصیف می کند قرار گیرد، در طرف دیگر آن مطمئنا ً تعارض قرار می گیرد. این واژه معانی زیادی دارد و برای اشاره به رویدادهایی با دامنه وسیع نظیر اضطراب های درونی ناشی از نیازها و خواسته های رقابتی ( تعارض درونی ) تا خشونت بازبین کشورها ( جنگ ) مورد استفاده قرا رمی گیرد ( بارون و گرین برگ ، 1990 ). در حوزه رفتار سازمانی تعارض عمدتاً به مواردی اشاره دارد که در آن واحدها یا افراد در درون یک سازمان بجای کار کردن با همدیگر در مقابل یکدیگر کار می کنند. فرهنگ لغت و بستر، تعارض را به صورت (نبرد و اختلاف نیروهای متـضاد، و تضـاد موجـود بین غرایز یا اخـلاقیات و ایده آل های دینی و اخلاقی) تعریف می کند. . (فیاضی، 1382). رابینز (1990) معتقد است که تعارض فرایندی است که در آن شخص اول به طور عمدی می کوشد تا به گونه ای باز دارنده سبب ناکامی شخص دوم در رسیدن به علائق و اهدافش گردد. (خواجه ای، 1372)
فهرست مطالب
2-1- مقدمه 19
2-2- تعارض 19
2-2-1- تعارض و ماهیت آن 19
2-2-2- مراحل تعارض در سازمان ها 20
2-2-3- علت به وجود آمدن تعارض 21
2-2-4- انواع تعارض سازمانی 25
2-2-5- دیدگاه های متفاوت پیرامون تعارض سازمانی 30
2-2-5-1-دیدگاه سنتی (یگانگی) 30
2-2-5-2- دیدگاه کثرت گرا 31
2-2-5-3-دیدگاه تعامل گرا 32
2-2-6- پیامدهای تعارض برعملکرد سازمان 32
2-2-7-تعارض و اثر بخشی سازمانی 35
2-2-8-راهبردهای پیشگیری از تعارض 36
2-2-9- راهکارهای رفع تعارض 37
2-2-10- استراتژی های مدیریت تعارض 39
2-2-10-1- استراتژی اجتناب، ( فقدان همکاری، قاطعیت) 40
2-2-10-2- استراتژی مصالحه (فقدان قاطعیت، همکاری) 41
2-2-10-3- استراتژی تحکم(فقدان همکاری، قاطعیت) 41
2-2-10-4- استراتژی مدارا (همکاری متوسط، قاطعیت متوسط) 42
2-2-10-5- استراتژی مواجهه 43
2-2-11- تحریک تعارض 44
2-2-12- تعارض و تغییر 45
منابع